En hyllning till äpplet!

Kärleken till äpplet sitter nog djupare än jag kan förstå. I min barndom såg jag på när min pappa ympade olika sorter på våra äppleträd i radhusträdgården. Jag fick lära mig att känna de olika smakerna. Sötma, syrlighet, skalets karaktär, saftighet och doft. 
Och nu är vi mitt i äpplets skördetid. Eller före. För det finns ju så många olika sorter. Tidiga och sena äppelsorter. Jag skulle vilja ha sorter som går att skörda från aug-nov. Än så länge har vi två gamla träd av okänd sort som stått i trädgården kanske sedan huset byggdes 1932. Och så har vi en sort, aroma, som jag satte i somras. Aroma är ett syrligt sött och krispigt äpple som mognar i september. 

Så glöm inte att frossa i äpplen nu! För sen dröjer det ett helt år tills man får den här smakupplevelsen igen! Och investera i en råsaftcentrufug! Helt ljuvligt gott med nypressad äpplejuice till frukosten. Som att dricka ett äpple! 
Och för allt i världen; "An apple a day keeps the doctor away!" som vi ju bör leva efter. I flera avseenden! ;)

Kommentarer

  1. Gahhh! råsaftcentrifug nästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa! Inget att vänta på! Den går varm så här års. Börjar låta konstigt...

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg